top of page

Mitä valmennukseen kuuluu?

Mitä valmennukseen kuuluu? Miten se käytännössä toimii? Monesti nämä kysymykset mietityttävät, kun pohtii, hyötyisikö itse valmennuksesta. Tässäpä siis vastauksia 😊

 

Valmennuksen pohja on viikoittaiset treeniohjelmat. Valmennukseen kuuluu ohjelmointi sekä kestävyystreeniin (yleensä juoksuun mutta voi olla muuhunkin lajiin) ja voimatreeneihin. Sekä voima- ja kestävyystreeniohjelmointi kuuluu siis automaattisesti pakettiin mutta valmennettavan ei ole pakko tehdä kumpiakin. Joskus esimerkiksi kestävyysliikkuja haluaa vain ohjeet voimaharjoitteluun ja se on ok.

 

Ohjelmointi itsessään tarkoittaa ohjeita, mitä treenejä tehdä ja milloin. Ohjelmointi ei ole treenien arpomista kalenteriin mielivaltaisesti vaan suunnittelen treenit niin, että valmennettava kehittyisi mahdollisimman hyvin. Valmennuksessa treenien lukumäärä, kesto ja intensiteetti on yksilöllisesti suunniteltu valmennettavan kuntotasoon ja elämäntilanteeseen nähden. Ohjelmointi elää siis esimerkiksi vuorotyön, lasten vuoroviikkovanhemmuuden tai stressaavan elämänvaiheen mukaan.


Teen kestävyysohjelmoinnin TrainingPeaks-sovellukseen, jonka kalenterista valmennettava näkee tulevat treenit. Älykellolla tallennettu treenidata on mahdollista synkronoida sovellukseen, jolloin näen esimerkiksi juostun matkan, nopeuden ja sykkeen käyttäytymisen. TrainingPeaks mahdollistaa myös pitkän ajan treenien kuormittavuuden arvioinnin.


Voimaharjoittelun ohjelmoinnin teen Google Sheetsin taulukkoon, jonka jaan valmennettavalle. Voimaharjoittelun ohjelmointi sisältää liikkeet, sarjat, toistot ja halutun painon tai rasitusasteen. Valmennettavan treenien sujumisen/edistymisen perusteella ohjelmia voidaan hienosäätää viikoittain, saatan esimerkiksi laittaa ehdolle enempi kuormaa tai lisätä tai vähentää toistoja.


En tee treeniohjelmia kuukausien päähän vaan tsekkaan treenit viikoittain. Seuraavat treenit määräytyvät aina edellisen viikon treenien, pitkän ajan suunnitelman ja valmennettavan muun elämän perusteelta. Näin voidaan reagoida nopeasti esiin nousevaan dataan. Esimerkiksi jos edellisellä viikolla on treenit ovat kulkeneet nihkeästi ja on väsyttänyt, voidaan ottaa kevyt viikko. Tai jos edellinen viikko on sujunut todella hyvin, voidaan harkita vielä yhtä kovempaa viikkoa ennen kevennystä.

 

Valmennettava saa joka viikolle uudet ohjeet voimaharjoitukseen.

Teen sekä lähi- että etävalmennuksia. Ainoa ero näissä on se, että lähivalmennuksiin kuuluu X määrä tapaamisia kuukaudessa. Tapaamisella voidaan tehdä joko juoksu- tai voimatreeni, käydä uudet saliohjelmat läpi, keskittyä juoksutekniikkaan tai miettiä esimerkiksi ravintoasioita. Lisäksi valmennukseen kuuluu se, että kyselen kuulumisia ja minulta saa kysyä apua ja neuvoa. Olen tukena kohti tavoitetta.


TrainingPeaksin avulla pystyy arvioimaan kuormitusta ja suorituskyvyn kehitystä

No kuka voi tulla valmennukseen? Käytännössä ihan kuka vain. Valmennuksessa olevien taso vaihtelee aloittelijasta tavoitteelliseen kuntoilijaan asti. Kuntotasolla tai kokemuksella ei ole väliä, pääasia, että haluat parantaa kuntoasi. Alla vielä joitain tavoitteita, joita kohti valmennettavia koutsaan:

  • ultajuoksutapahtuma

  • saliharjoittelun aloittaminen

  • voimatasojen parantaminen kestävyyslajia varten

  • cooper-tuloksen parantaminen

  • (puoli)maraton

  • parempi lihaskunto arjen suorituskykyä varten

  • juoksun aloittaminen

  • ensimmäinen leuanveto

  • juoksuvaellus


Laidasta laitaan siis löytyy eikä yhtä ainoaa oikeaa tavoitetta ole. Ota siis rohkeasti yhteyttä, jos valmennus kiinnostaa!

0 comments

Recent Posts

See All

Energia ja neste liikunnan aikana

Suorituksen aikaisten energian ja nesteen tarkoituksena on ylläpitää suorituskykyä mutta nesteen tapauksessa myös terveyttä. Neste onkin näistä kahdesta huomattavasti tärkeämpi ja sen laiminlyönti voi

Comments


bottom of page